Den kambriske eksplosjon

Kjell Pahr-Iversen I regnormens tid 2004 90x70 OL. Tittelen henspiller på stykket av Per Enqvist som tar for seg en nattlig samtale mellom Danmarks berømte skuespillerinne Johanne Heiberg og den noe ringere H. C. Andersen - to oppkomlinger, liksom meitemark i regnvær.
Kjell Pahr-Iversen I regnormens tid 2004 90x70 OL. Tittelen henspiller på stykket av Per Enqvist som tar for seg en nattlig samtale mellom Danmarks berømte skuespillerinne Johanne Heiberg og den noe ringere H. C. Andersen - to oppkomlinger, liksom meitemark i regnvær.
I atelieret hos Pahr-Iversen ligger mengder av bøker om kunst, litteratur og ikoner, men også om evolusjonen - som nok er den dypeste inspirasjonskilden. © foto 10.01.25 Sindre Hasselknippe
I atelieret hos Pahr-Iversen ligger mengder av bøker om kunst, litteratur og ikoner, men også om evolusjonen - som nok er den dypeste inspirasjonskilden. © foto 10.01.25 Sindre Hasselknippe

Kjell Pahr-Iversens kunstnerskap skifter karakter ved årtusenskiftet. Frem til da har utviklingen vært relativt lineær og oversiktlig, hvor de forskjellige fasene og seriene innad i fasene naturlig har føjet seg til hverandre - i spill og motspill. Rundt årtusenskiftet er det som om det skjer en kambrisk eksplosjon. Fra da av oppstår en rekke nye "arter", som nå eksplisitt knyttes til naturen - mycelium, vertebraer, blomster, insekter og kryp. Mangfoldet innad i disse artene blir også svært omfattende, og etter hvert utvikler det seg endog hybrider mellom artene - mellom Vertebra og Herbarium, mellom Herbarium og Insekt, mellom Insekt og Totem - og mellom alt dette samtidig. På denne måten dekonstrueres seriene, og vi befinner oss mer og mer i en post-artenes tid. 


Vertebra og portal

Kjell Pahr-Iversen Vertebra 2005 70x60 OL. Serien ble påbegynt i 2004 og for første gang presentert sommeren 2005, på Hå gamle prestegård.
Kjell Pahr-Iversen Vertebra 2005 70x60 OL. Serien ble påbegynt i 2004 og for første gang presentert sommeren 2005, på Hå gamle prestegård.
I flere av disse bildene kombineres vertebra- og portalformer. Portalformene hadde på 90-tallet også titler som Oppstigningen og Sulamith. Fotoet er tatt  10.11.2024 © foto Ådne Njå
I flere av disse bildene kombineres vertebra- og portalformer. Portalformene hadde på 90-tallet også titler som Oppstigningen og Sulamith. Fotoet er tatt 10.11.2024 © foto Ådne Njå
I påvente av Pahr-Iversen, Omarmingen 2011 200x165 Olje på lerret. Altertavle i Lagård kapell.
I påvente av Pahr-Iversen, Omarmingen 2011 200x165 Olje på lerret. Altertavle i Lagård kapell.

Hovedmotivet i serien Vertebra - som for første gang ble presentert i 2005, er intet mindre enn den urgamle ryggvirvelen som har vært avgjørende for livet på landjorden de siste 530 millioner år - lenge før noen insekter og blomster så dagens lys. Dette motivet tar i vertebraserien imidlertid så forskjellig form at det kan være hensiktsmessig å skille mellom tre hovedtyper - som riktignok ofte kombineres 1) Bilder som nærmest fremstår som fossiler - slik tilfellet er med min tidlige variant fra 2005. 2) Bilder med omfattende spill mellom bein- og kjøttform, blant annet med oppadgående enkelt-chevroner over virvelleddene. Og enkelte av disse har også en tydelig "utbredende" form, slik vi ser på Omarmingen i Lagård kapell - som fremstår nettopp som en omfavnelse. 3) Bilder som i stor grad henter former fra 90-tallets portalserie, med oppadgående chevronborder (sikksakk-mønstre) og gjerne også meanderborder (gresk mønster). 

Kjell Pahr-Iversen, Natthage 2005 50x50 OL. Natthagebildene er herbarier med vertebrakjerne. Det er med disse bildene kombinasjonen av hockeykølle-, tannhjul- og vertebraformasjon introduseres.
Kjell Pahr-Iversen, Natthage 2005 50x50 OL. Natthagebildene er herbarier med vertebrakjerne. Det er med disse bildene kombinasjonen av hockeykølle-, tannhjul- og vertebraformasjon introduseres.

I 2005 introduserte Pahr-Iversen også en liten serie med tittel Natthage - egentlig en herbarieserie. Her skjer nettopp det som er typisk for Pahr-Iversen på 2000-tallet, at formene påvirker hverandre slik at hybrider oppstår - og også nye flatestrukturer. Blomstene fremstår her som hockeykølleformer hvor kjernen er vertebraer. Dermed oppstår en ny type flate - en slags tannhjulformasjon, som også kommer til å dominere mange av strekmaleriene fremover. En blomst blir her ikke bare et medium for lyset, men for det solide som kan omarme oss og holde oss oppe. Min versjon av Natthage er i utpreget forstand et nattbilde. Dermed blir også det ikoniske lyset fremtredende - dette at blomstene ikke reflekterer innkommende lys, men selv avgir lys. Minnet bak disse bildene for Pahr-Iversen er da han som liten åpnet døren ut til hagen om kvelden og lyset falt på blomstene - og denne magiske følelsen av at de selv lyste opp i natten. 


Herbarium og insekt

Kjell Pahr-Iversen, Herbarium 2007 ("Rødt korsfestet ved rosa"), 100x100 OL
Kjell Pahr-Iversen, Herbarium 2007 ("Rødt korsfestet ved rosa"), 100x100 OL
Pahr-Iversen, fra serien som har hatt titlene Insekt, Insekttotem og Insektgud, 120x100 OL. Foto tatt 04.12.23 Maleriene er i stadig utvikling. © foto Ådne Njå
Pahr-Iversen, fra serien som har hatt titlene Insekt, Insekttotem og Insektgud, 120x100 OL. Foto tatt 04.12.23 Maleriene er i stadig utvikling. © foto Ådne Njå
Kjell Pahr-Iversen, Herbarium 2014 120x100 OL Clarion Energy Hotel © foto Ådne Njå. Bildet har former fra serien Vertebra, og det har formlikhet med den sene, totemaktige insektserien på 2020-tallet.
Kjell Pahr-Iversen, Herbarium 2014 120x100 OL Clarion Energy Hotel © foto Ådne Njå. Bildet har former fra serien Vertebra, og det har formlikhet med den sene, totemaktige insektserien på 2020-tallet.

Hvorfor tittelen herbarium? Hvorfor ikke helt enkelt "blomst" - Flos. Skikkelsene i disse bildene virker da høyst levende. Jeg tenker tittelen er treffende fordi serien er et studium av blomsten, riktignok ikke av dets botaniske natur, men snarere av dens vesen - slik det umiddelbart fremtrer. Dette er fenomenologi, ikke botanikk. På 90-tallet var det blomstens mikroskopiske rytmikk som ble studert. Nå er det blomsten slik den umiddelbart fremtrer for øyet som er temaet. Derfor må det være "Herbarium" og ikke "Flos", fordi poenget er blomstens vesen som går utover dens faktiske liv. I Herbarium 2007 blir dette tydelig ved at blomstens ytre skikkelse nærmest har krakelert i elde samtidig som den har liv, og også ved at fargespillet er drepende og samtidig livgivende. Den er død, men dens vesen lever. Så er det klart at blomstens vesen i Pahr-Iversens kunst ikke er en universell idé, men den enkelte blomsts særlige væren - dens singularitet, som Løgstrup ville sagt det. Som botanikk dør blomsten. Som singularitet lever den - i et evighetens herbarium.

Kjell Pahr-Iversen, Insekt 2014 90x90 Olje på lerret. Til forskjell fra den senere, totemaktige insektserien, er det her som om insektet lever og dirrer - nærmest i tegneseriestil. Se essayet Himmelsk gatekunst.
Kjell Pahr-Iversen, Insekt 2014 90x90 Olje på lerret. Til forskjell fra den senere, totemaktige insektserien, er det her som om insektet lever og dirrer - nærmest i tegneseriestil. Se essayet Himmelsk gatekunst.

Evolusjonshistorisk kommer insektene før blomstene. Fenomenologisk er det motsatt. Insektene kommer der blomstene er. Hos Pahr-Iversen oppstår insektene rundt 2014 - som en helt naturlig følge av hans nye paradigme på 2000-tallet. De første insektene fremtrer dirrende, slik mitt fra 2014. Her kan man se og høre summingen, som i en tegneserie. Og varselfargene antyder at her skal man passe seg. De er giftige. Senere i kunstnerskapet faller det en ro over insektene. De blir mer totemaktige - ja, evige, som om de var i en insektsamling. Da likner de på herbarieserien - i form og uttrykk. Og på samme måten som blomstene i Herbarium, lever insektene selv om de er gått inn i evigheten. Deres singularitet kan ikke dø. De blir ikoniske tegn på den ultimate Kraft som også gir oss løfte om evig glede. Så får de da også ofte titlene Insekttotem og Insektgud. 


Herbarier som avir lys

Kjell Pahr-Iversen, Herbarium 2009, 40x40 Olje på lerret
Kjell Pahr-Iversen, Herbarium 2009, 40x40 Olje på lerret
Vincent van Gogh (1853-1890), Wheat Field with Crows (1890), 50,2x103. Van Gogh Museum. Wikimedia Commons, Public domain. Utsnitt
Vincent van Gogh (1853-1890), Wheat Field with Crows (1890), 50,2x103. Van Gogh Museum. Wikimedia Commons, Public domain. Utsnitt
Pahr-Iversen Herbarium 2016 120x100 OL. Utstilling i Galleri Zurab Zheretelli i Moskva 2017, hvor Pahr-Iversen ble utnevnt til æresmedlem av Det russiske kunstakademiet. Foto fra Pahr-Iversens facebook
Pahr-Iversen Herbarium 2016 120x100 OL. Utstilling i Galleri Zurab Zheretelli i Moskva 2017, hvor Pahr-Iversen ble utnevnt til æresmedlem av Det russiske kunstakademiet. Foto fra Pahr-Iversens facebook

Kjell Pahr-Iversen er opptatt av at bildet skal "avgi lys", som han sier. Han er representant for det vi kunne kalle en lysmystikk, eller kanskje endog en form for lysmetafysikk. Herbarium 2009 er et av de bildene som i størst grad nettopp lykkes med dette. Det er malt helt matt, men like fullt stråler det av lys "innenfra" bildet. Det har klare likheter med den effekten man kan se hos Mark Rothko sine mest lyssterke bilder - i hans sene kunstnerskap (se essayet Lyset som værenssubstans). Det er som om blomsten ikke reflekterer utenfrakommende lys, men selv er lyset. Endog jordsmonnet lyser opp av blomstens kraft. Jeg får assosiasjoner til van Goghs bilde Hvetemarken med kråker (1890). Himmelen og jorden bytter plass. Det er natt. Solen er kommet til jorden. Det er julenatt - et yndet tema i Kjell Pahr-Iversens kunstnerskap. 

Kjell Pahr-Iversen, Titantistler 2012 120x100 OL Clarion Energy Hotel © foto Ådne Njå. Serien Titantisler kan forstås som en undergruppe av herbarieserien, likseom også seriene Titanorkidéer og Tistler.
Kjell Pahr-Iversen, Titantistler 2012 120x100 OL Clarion Energy Hotel © foto Ådne Njå. Serien Titantisler kan forstås som en undergruppe av herbarieserien, likseom også seriene Titanorkidéer og Tistler.

Det er ikke uten grunn Kjell Pahr-Iversen, sammen med Bonnard, er nevnt i forbindelse med "jaune" (gul) i leksikonet "Les mots de la peinture" (2002, Alain Leduc). Det påfallende er at dette gule hos Pahr-Iversen gjennomgående får ikonisk karakter. Det kan være som i mitt matte bilde hvor det blomsten "inneholder" lys eller som i Titantistler 2012, hvor der i tillegg er blanke felt som forsterker følelsen av hellig lys - liksom bladgullet i ikonene.  Uansett teknikk er det som om det skjer en illuminasjon i bildene, for å snakke augustinsk, altså at Lyset selv gjennomstråler bildet og gjør det ikonisk. Det er noe mer på gang enn en blomst og dens evige singularitet. Det er Lyset selv som her viser seg - i og med blomsten. Det er ikke et lys som reduserer blomsten, slik alle gnostikere i sin materiebenektelse begjærer å gjøre, men tvert imot et lys som bekrefter blomsten - dens materialitet og dens vesen. Det er et Lys som sier: Det er jeg som har skapt deg. Det er jeg som skal forløse deg. 


Dialektikk mellom svakhet og styrke

Pahr-Iversen, Min Fars Hage 120x100, akryl på lerret, opprinnelig versjon 2021. I kunstnerens eie. Foto fra Pahr-Iversens tidligere hjemmeside.
Pahr-Iversen, Min Fars Hage 120x100, akryl på lerret, opprinnelig versjon 2021. I kunstnerens eie. Foto fra Pahr-Iversens tidligere hjemmeside.
Kjell Pahr-Iversen, Herbarium 2020 40x30, OL
Kjell Pahr-Iversen, Herbarium 2020 40x30, OL

Så skjer det igjen - at Pahr-Iversen skrur volumet helt ned, legger oljemalingen til side og maler med uttynnet akryl. Det er dette som skjer i serien Min fars hage, som ble påbegynt i 2021. Vi kjenner det fra seriene Partitur på 60-tallet (delvis), Pastorale på 70-tallet og Gloria/Pastorale på 80-tallet. Vanligvis foretrekker Pahr-Iversen mye kropp - oljemaling og sterke farger. Men så er det altså at han får behov for lettere og luftigere uttrykk - det kan være av glede og takknemlighet, men det kan også være av smerte og behovet for å løftes ut av lidelsen. Hvorfor skulle man ellers male eller like slike bilder - hvis man ikke trengte luft og lys? På samme måte som de mørke ikonene (se essayet Ikon for en salig død) formidler også disse lyse bildene et salig håp, men her er altså mørket på min side av streken, ikke innad i bildet selv. Her er det barndommens paradisminner som gir trøst - hagen, blomstene, lyset. Det kan mange av oss kjenne igjen. Vi glemmer fort det vonde, takk og lov.  

Ikon Treenigheten (englenes besøk hos Abraham), Andrei Rublev, tidlig 1400-tallet. Google art project. Wikimedia commons Public domain
Ikon Treenigheten (englenes besøk hos Abraham), Andrei Rublev, tidlig 1400-tallet. Google art project. Wikimedia commons Public domain

Herbarium 2020 er nærmest motsatt akrylbildene. Her strutter det av potens. Aubergineformen er sjelden i Pahr-Iversens kunstnerskap. Som regel anvender han det jeg har kalt "hockeykølleform" - som i større grad fremstår som en abstraksjon. Formen finnes først og fremst i noen bilder fra 2014 (se essayet Den vandrende solens ikon), og også i noen få bilder i forbindelse med utstillingen i Søgne Prestegård i 2020 (der også mitt var med). For meg fremstår bildet som en representasjon av Rublov sitt kjente trinitetsikon (englenes besøk hos Abraham). Formlikeheten er påfallende, ikke bare i de tre skikkelsene og fargespillet, men også i det negative, gule feltet nederst på midten, som samsvarer med relikviegraven i alteret. Dersom ens øyne skuer den guddommelige virkeligheten bak og i alt, skal det mye til for å unngå å se dette herbariet som et trinitets- og eukjaristiikon - som den store himmelfesten. 

Jeg har valgt å presentere disse to bildene sammen - Min fars hage 2021 og Herbarium 2020. De fremstår med nærmest motsatt dynamikk, men nettopp dette er kjennetegnet med Pahr-Ivsersens kunst. Den beveger seg hele tiden med fortrøstningen som fortegn - mellom sønderknuselse, hvor vi trenger forsiktig trøst, og oppreisning, hvor vi kan synge av glede. I en tale holdt i forbindelse med altertavlen til Lagård kapell, Omarmingen 2011, sa Pahr-Iversen det som jeg tenker har vært intensjonen for hele hans kunstnerskap. "Det skulle være som i et Händels sluttkor, hvor alle vi nedbøyde, gjennomvåte og redde, i sorgens og fortvilelsens øyeblikk, reiser oss og synger. Intet mindre." 

Händel Hallelujah Theme (Autograph) Wikimedia commons Public domain
Händel Hallelujah Theme (Autograph) Wikimedia commons Public domain

En eksplosjon av fremragende utstillinger

Fra slutten av 1990-tallet hadde Pahr-Iversen flere omfattende separatutstillinger i inn- og utland, takket være uvurderlig innsats fra Lau Albrektsen, som da også var ansatt som leder i Stiftelsen Kjell Pahr-Iversen allerede fra september 2000 (formelt ble stiftelsen etablert i januar 2001). Det finnes en rekke svært gjennomarbeidede kataloger med høy kvalitet fra disse utstillingene. Rogalands Avis 25.10.2012 Foto Roy Storvik Nasjonalbiblioteket Public domain
Fra slutten av 1990-tallet hadde Pahr-Iversen flere omfattende separatutstillinger i inn- og utland, takket være uvurderlig innsats fra Lau Albrektsen, som da også var ansatt som leder i Stiftelsen Kjell Pahr-Iversen allerede fra september 2000 (formelt ble stiftelsen etablert i januar 2001). Det finnes en rekke svært gjennomarbeidede kataloger med høy kvalitet fra disse utstillingene. Rogalands Avis 25.10.2012 Foto Roy Storvik Nasjonalbiblioteket Public domain